راز مبارزه با چاقی ممکن است در معده ی شما باشد

4 مه 2021- طبق تحقیقات جدید، دانشمندان بر این باورند که یک پروتئین خاص در معده نقش عمده ای در پیشرفت چاقی دارد. این مطالعه می تواند به توسعه داروهایی برای افرادی که برای دستیابی و حفظ وزن از دست رفته در چالش هستند، کمک کند.

در این تحقیق که در Scientific Reportsمنتشر شده است، محققان بر روی پروتئین Gastrokine-1 یا GKN1، که به طور انحصاری و به طور فراوان در معده تولید می شود، تمرکز کردند. تحقیقات قبلی حاکی از این بود که GKN1 در برابر هضم مقاوم است و به همین دلیل می تواند به روده منتقل شود و با میکروب های روده تعامل کند.

در مطالعه ی اخیر، محققان نشان دادند که مهارGKN1 ، تفاوت معنی دار و زیادی را در وزن بدن و مقدار چربی بدن در مقایسه با زمانی که این پروتئین، تولید می شود، ایجاد می کند.

پرفسور David Boone، دانشیار میکروبیولوژی و ایمونولوژی دانشکده پزشکیIU ، و استاد گروه زیست شناسی دانشگاه نوتردام و یکی از نویسندگان مشترک این مطالعه، گفت: اگرچه رژیم غذایی و ورزش برای حفظ وزن سالم بسیار مهم هستند، اما برخی از افراد با وجود رعایت رژیم غذایی و انجام ورزش با کاهش وزن خود دست و پنجه نرم می کنند، حتی در مواردی که جراحی چاقی انجام شده است نیز کاهش وزن می تواند برای این افراد یک چالش باشد. این نتایج مثالی از تاثیر درک بهتر میکروبیوم روده و جنبه های فیزیولوژیکی چاقی است، این که چگونه بدن ما متابولیسم را تنظیم می کند و چربی در بدن چگونه انباشته می شود، این اطلاعات می تواند به ابداع درمان های جدید کمک کند.

داده های مراکز کنترل بیماری ها نشان می دهد که میزان چاقی بزرگسالان در ایالات متحده به 42.4 درصد افزایش یافته است. علاوه بر افزایش خطر سکته مغزی، دیابت، برخی سرطان ها و سایر موارد بهداشتی، چاقی می تواند خطر بیماری های شدید ناشی از COVID-19 را نیز افزایش دهد.

پرفسور Boone و تیم وی به تجزیه و تحلیل میکروبیوم مدلهای موش با و بدون پروتئینGKN1 ، پرداختند. محققان میزان مصرف غذا، استحصال کالری، قند خون، انسولین و تری گلیسیرید موشها را اندازه گیری کردند. آنها برای نظارت بر ترکیب بدنی از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی(ام آر آی) استفاده کردند. محققان همچنین میزان مصرف انرژی و میزان التهاب را در هر دو گروه از موشها بررسی کردند.

مدل های فاقدGKN1 ، با وجود مصرف مقدار غذای مشابه، وزن کمتری داشتند و سطح کمتری از چربی کل بدن و درصد بیشتری از توده بدون چربی داشتند. وقتی موشها با رژیم غذایی پرچرب تغذیه شدند، مدل های بدونGKN1 ، در برابر افزایش وزن، افزایش چربی بدن و التهاب کبدی(که می تواند منجر به بیماری کبدی شود) مقاومت نشان دادند. محققان همچنین هیچ مدرکی دال بر اثرات سوء مهار یا حذف GKN1 بر بدن، مانند سرطان، دیابت، از دست دادن اشتها، سوء جذب یا التهاب پیدا نکردند و نتایج در مدل های موشهای نر و ماده مشابه بود.

محققان گفتند: در حالی که تحقیقات بیشتری برای تعیین اثر بلاک کردنGKN1 ، برای جلوگیری از چاقی لازم است، اما اگر این روش به عنوان یک راه حل مناسب اثبات شود، چنین روش های درمانی می توانند بار سیستم های مراقبت های بهداشتی را کاسته و به بهبود کیفیت زندگی بیماران کمک کنند.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/05/210504154601.htm